سونی شرکت خوشهای ژاپنی و چندملیتی است، که در زمینه تولید لوازم الکترونیکی،صنعت بازیهای ویدئویی و تجهیزات سرگرمی، صنعت موسیقی و فیلم، همچنین ارائه خدماتمالی فعالیت میکند.
تاسیس شرکتسونی
شرکت سونی در سال ۱۹۴۶ توسط ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا تأسیس شد. این شرکتامروزه در کنار رقبایی چون سامسونگ، پاناسونیک، توشیبا، هیتاچی و الجی، بهعنوان یکیاز بزرگترین تولید کنندگان وسایل الکترونیکی در جهان شناخته میشود. شرکتسونی بزرگترین تولید کننده سنسور های دوربین و همچنین تلویزیون های رده بالا درجهان به شمار میرود. همچنین در صنعت سرگرمی، سونی گرداننده بزرگترین تجارت موسیقیدر جهان است. این شرکت همچنین به عنوان بزرگترین شرکت در زمینه سرگرمی های کامپیوتریو یکی از رهبران صنعت فیلمسازی و تلویزیون در جهان شناخته میشود.
دفتر مرکزیسونی
شهر میناتو، توکیو قرار دارد.شرکت سونی دارای تعداد زیادی شرکت تابعه،زیرمجموعه و فرعی است، که شناخته شدهترین آنها عبارتند از: سونی اینتراکتیوانترتینمنت، سونی پیکچرز، سونی میوزیک، انتشارات موسیقی سونی/ایتیوی، سونی فایننشیالهولدینگز و ارتباطات همراه سونی.
تاریخچهشرکت سونی
توکیو تسوشینکوگیو
در تاریخ ۷ مه ۱۹۴۶، ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا دو مهندس ژاپنی، شرکتی بانام توکیو تسوشین کوگیو» تأسیس کردند. موریتاتا آن زمان جوان ۲۳ سالهایبود، که دانشآموخته کارشناسی فیزیک از دانشگاه اوساکا بود و یک دوره آموزش افسریرا نیز به اتمام رسانده بود.
او در مهمترین پروژه تحقیقاتی ارتش ژاپن به کار اشتغال داشت. این واحد، بمبهایهدایت شونده و تجهیزات دید در شب ابداع میکرد. برای موریتا بسیار جذاب و وسوسهبرانگیزبود که در تیم اجرای پروژه حضور داشته باشد. ایبوکا نیز به عنوان مهندس فنی نیرویدریایی، عضو کلیدی همین گروه بود. مهمترین موفقیت او تا آن زمان اختراع اولیندستگاه ویژه جستجوی زیردریایی به حساب میآمد، که در نیروی هوایی امپراتوری ژاپنبه خدمت گرفته شد و کارایی بالایی از خود نشان داده بود.
ایبوکا و موریتا برای اولین بار در پاییز ۱۹۴۴ به عنوان اعضای گروه فوق سریکمیته تحقیقات جنگ» با یکدیگر ملاقات کرده بودند. همین گفتگوها مبنای تداوم همکاریبنیانگذاران شرکت سونی شد؛ لذا آنها هیچ فرصتی را از دست ندادند و بلافاصله دستبه کار شدند و از طریق حامیان با نفوذ خود، سرمایه لازم برای تأسیس شرکت را به دستآوردند و کمپانی سونی اوایل سال ۱۹۴۶ تأسیس شد.
این دو کارشناس به دنبال محصولات جدید و کارا بودند و میخواستند کالاهای مصرفیکاملاً نوینی روانه بازار کنند. برای این کار تکنولوژی مورد نیازشان را خود ابداعکردند. این ایده بعدها یکی از اصولی بود که آنها و همینطور مدیران سالهای بعدسونی، از آن پیروی میکردند، شرکتی که همواره خواسته همه ابداعات و کارها را خودشبه تنهایی انجام دهد و در همه زمینهها پیشگام باشد. چنین برداشتی میتواند توجیهگربلندپروازیای باشد، که سالها بعد، سونی با آن، بازار لوازم الکترونیکی جهان رافتح کرد.
اولین محصول آنها یک پلوپز برقی بود، که هیچگاه به بازار عرضه نشد.ابداع یک بالش الکتریکی گرمکننده نیز، موفقیت اندکی به همراه آورد، ولی در سال۱۹۵۰، تولید اولین نوار ضبط صوت و دستگاه پخش آن در بازار ژاپن یک نقطه عطف پدیدآورد. این محصول تایپ-جی نامیده شد.
ایبوکا و موریتا در آن زمان بیش از یکصد کارمند داشتند، اما هنوز هم شرکت آنهاکوچک و کماهمیت بود. این وضعیت در یکی از روزهای سال ۱۹۵۳ تغییر کرد. در آن روزآکیو موریتا، به نیویورک سفر کرده بود، تا گواهی اعطای مجوز ساخت ترانزیستور را ازشرکت آزمایشگاههای بل» برای استفاده در شرکتشان دریافت کند. به این ترتیب، یکافسر ژاپنی توانست تنها هشت سال پس از جنگ جهانی دوم با پرداخت ۲۵ هزار دلار، یکیاز مهمترین اختراعات جهان را از آن خود کند. مجله نیوزویک در مورد موریتا نوشت:
او مردی بود که به تنهایی تصور جهانیان از تجار ژاپنی را تغییرداد.
ساختمان سونیسنتر در برلین، آلمان
چهار سال بعد، در ۱۹۵۷ که ایبوکا و موریتا شروع به فروش اولین رادیوهایترانزیستوری جیبی در دنیا کردند، به دنبال نامی جدید و مناسب برای شرکتشان میگشتند؛لذا یکی از کلمات رایج در آن زمان یعنی (به انگلیسی: Sonny) به معنای پسربچه را با عبارت (به لاتین: Sonus) که از ریشه (به انگلیسی: Sound) بود، ترکیبکردند و از آن کلمه سونی (به انگلیسی: Sony) را پدید آوردند، که در هر زبانیبه راحتی قابل تلفظ کردن و خوانده شدن است. این ترکیب گویای گروهی از جوانان است،که انرژی و علاقه بسیاری برای ارائه تولیدات و ایدههای جدید دارند.
با نامگذاری جدید، شرکت به تجارت با ایالات متحده آمریکا متمایل شد. ایبوکا وموریتا دریافتند، که در دراز مدت مهمترین بازار آنها به ویژه در بخش ابداعات جدید،ایالات متحده خواهد بود. آنها به این نتیجه رسیدند که هر کس بتواند در آنجا نفوذکند، میتواند در تمام دنیا فعالیتهای خود را گسترش دهد. اواخر دهه ۱۹۵۰ بسیاریاز شرکتهای دیگر ژاپنی مثل تویوتا نیز به همین نتیجه رسیدند، ولی میتوان سونی راتنها شرکت ژاپنی دانست، که حاضر شد تمام تهای خویش را مبتنی بر مقتضیات تجارتدر ایالات متحده، شکل دهد.
در سالهای بعد، اولین تلویزیون تمام ترانزیستوری دنیا، اولین دستگاه ضبط ویدئوییترانزیستوری و بسیاری ابداعات بزرگ شکل گرفتند که مشهورترین آنها واکمن و دستگاههایاستریوی قابل حمل بودند، البته شکستهایی هم وجود داشت. از آنجایی که ایبوکا و موریتامغرورتر از آن بودند که سیستم ابداعی ویدئویی خویش، موسوم به بتاماکس را در اختیاردیگران قرار دهند، سیستم ویاچاس، که توسط رقیب اصلی یعنی شرکت جی وی سیاختراع شده بود، در جهان به قدرت اول بدل شد، ولی در مورد تکنولوژی دیسک فشرده کهتوسط سونی و فیلیپس ابداع شده بود، اشتباه مذکور تکرار نشد و امروزه این نوع سیدیدر سراسر جهان به یکی از لوازم عادی در منزل تبدیل شدهاست.
در سالهای آخر قرن بیستم، سونی پس از خرید شرکت موسیقی سیبیاس با یک سرمایهگذاریفوقالعاده کلان، یکی از شرکتهای اصلی هالیوود؛ به نام کلمبیا پیکچرز را خرید و اینزمانی بود که ژاپن موفقیت اقتصادی بلامنازع خویش را به رخ جهانیان کشید. سونی تجسماین موفقیت بود، موفقیتی که البته مدت زیادی به طول نینجامید زیرا ژاپن دچار بحرانعظیمی شد و موریتا که دوران پیری را سپری میکرد، اذعان کرد: اگر سیستم اقتصادیژاپن کمبودهای زیادی داشته باشد، قطعاً یکی از آنها هماهنگی کم با غرب است.
پروفسور مایکل برایان شیفر از دانشگاه آریزونا بیان کرد: سونی اولین نبود،اما رادیوی ترانزیستوری آن موفقترین بود. تی آر-۶۳، سال ۱۹۵۷ راهش را به سویبازار آمریکا باز کرد و آغازگر صنعتی نوین برای مصرفکنندگان ریز الکترونیک بود.»در اواسط سال ۱۹۵۰، نوجوانان آمریکایی شروع به خریدن رادیوی ترانزیستوری قابل حملدر ارقام بالا نمودند که این امر باعث گردید تا این صنعت نوپا از ۱۰۰٬۰۰۰ دستگاهدر سال ۱۹۵۵ به ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ دستگاه تا پایان سال ۱۹۶۸ برسد.
اگرچه، این رشد فوقالعاده سونی در فروش رادیوهای ترانزیستوری باعث شد که آنرا به محصول برتر برای مصرفکنندههای الکترونیکی تبدیل کند، این رشد به این دلیلنبود که مصرفکنندههایی که محصول نسل اولیه یعنی رادیوی لامپی را خریداری کردهبودند، بلکه به سبب پدیدهٔ جدید آمریکاییها در آن زمان به نام راک اند رول بود.
در سال ۲۰۰۱ شرکت سونی اریکسون توسط دو شرکت سونی ژاپن و شرکت ارتباطاتی سوئدیاریکسون برای تولید موبایل تأسیس شد. دلیل این ترکیب تخصص سونی در دستگاههایالکترونیکی مصرفی و رهبری تکنولوژیکی اریکسون در بخش ارتباطات بود. در ۱۶ فوریه۲۰۱۲ شرکت سونی اقدام به خریداری کلیه سهام شرکت اریکسون، در سونی اریکسون نمود،سپس نام آن به ارتباطات همراه سونی تغییر پیدا کرد. شرکت ارتباطات همراه سونی هماکنوندر حدود ۷٫۵۰۰ کارمند در سرتاسر جهان دارد.
در اوایل تأسیس شرکت سونی، دستیابی به موفقیت، اصولاً قابل تصور نبود. خبربمباران هیروشیما برای آنها غیرقابل درک و تصور بود و شکاف و فاصله تکنولوژیکیژاپن با سایر کشورها فوقالعاده زیاد به نظر میرسید، ولی با تحقیقات و فناوری کههمواره بستر فعالیتهای شرکت سونی بودهاند و همچنین احساس رقابت در کنار اعتقادبه وم یادگیری از غرب، آنها مصمم شدند که در آینده باید حتماً به لحاظ فناوری پیشتازباشند. اکنون مدتها است که برند سونی براساس نظرسنجیها یکی از مطمئنترین برندهادر بازار لوازم و محصولات الکترونیکی خانگی محسوب میشود. فروش بالای ۷۲ میلیارددلار شرکت در سال ۲۰۱۳ نیز، گویای همین مطلب است.
منبع: ویکیپدیا
نقش تلاش برای یادگیری عبارت های زبان فرانسه در کلاس های زبان
سونی ,شرکت ,سال ,آنها ,موریتا ,یکی ,شرکت سونی ,یکی از ,ایبوکا و ,که در ,و موریتا
درباره این سایت